YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

30 September 2010

الحب الصادق

الحمد لله

Hari ini aku belajar benda baru masa kelas Arab... *maksud ana vocabulary baru ok? wink3~*

Cinta yang Hakiki - الحب الصادق

Ia ibarat bulan yang bersinar cahayanya pada malam yang gelap untuk menerangi perasaan orang yang berperasaan..


Cinta itu bersih lagi suci.

Cinta itu penawar bukan bala.

Ia bernyawa, hidup dan mati seperti manusia juga.

Hendaklah ia diberi makan untuk hidup.

Dan mesti dirawat untuk menyembuhkannya.



**Syair arab memang power**

So, dalam setengah jam terakhir sebelum kelas berakhir, ustaz ada buat Q&A dengan semua pelajar:

1. Apa dia cinta hakiki?
Semua kata Cinta Allah. Alhamdulillah. I hope for it too! Tapi jangan pandai cakap je. Berusaha dengan bertakwa.


2. Boleh ke bercinta?
Hm. semua terdiam sekejap. terkedu? Ustaz kata sebaik2nya jangan bercinta lama2. Nanti hilang kemanisan waktu berkahwin. *so, it means siapa yang macam da tak dapat tahan sangat, kahwin jela untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini.


3. Cinta itu penuh dengan perasaan!
Betul la! dengan cinta itu ada yang boleh bunuh diri kalau da putus cinta. dengan cinta juga, ada yang boleh layan seharian... lalalala~ Jadinya, ustaz da pesan siap2 pada kami, lelaki baik perempuan jangan mempermainkan perasaan orang! jangan nak pasang 2 ke 3. SETIA! *yeah! i like this part!


4. Harapkan perempuan
perempuan jangan bergantung sangat pada lelaki. sebab lelaki suka mengambil kesempatan diatas kelemahan perempuan. so, kita ni; perempuan kena kuat! yeah! saya setuju juga! =) ingat! "perempuan merupakan fitnah terbesar bagi lelaki"

5. macam2 lagi!

jaga la diri anda..
take care! =)


p/s: semua classmate enjoy benar kelas kali ni.. tau la semua ada kaitan. yang muka merah pun ada...oo000oo

10 comments:

azni_1405 said...

haha..

nak kawen...

mar mp 86 said...

sape nak kawen?

GrEeN CrYsTaL said...

Haha...mstilah Datin Sri Mardhiah kan?hehe...

iammuslimah said...

adoyai..kawen pulok!
cukup2 la ust dh nyebut nma aku td..

p/s:sper nk kawen 2,send ler kad awal2 ek..sng nk plan nnt..hek3

mar mp 86 said...
This comment has been removed by the author.
mar mp 86 said...

iqmal: OMG! how i can get the title? who is the dato' sri?!

mar mp 86 said...

yaya: haha. mata bulat! xpe.. mgu depan ustaz sambung balik tajuk ni. jangan malu2.

kad kawen? x plan lagi la.. didnt find yet my spouse =)

GrEeN CrYsTaL said...

enth la...mybe Dato' Sri 2 masih samar2 lg kot.x pon ko je la prkenalkan kt ktaorg.hehe...

mar mp 86 said...

haha! dato' sri tu malu kot..

GrEeN CrYsTaL said...

Malu???why?ktaorg knal ke dy?hehe...