YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

07 September 2011

Hurt

If we see in our daily routine life, maybe we have hurt people or people have hurt us, unconsciously!

1st situation: we have hurt people.

Actually, we didn't know that we've hurt our friends through some comments at FB.

(Okay. to make what I want to deliver here sampai, let me translate it into Bahasa.) Sebenarnya, mungkin beberapa komen kita di FB tu telah mengguris perasaan kawan kita tanpa disedari. Kita rasa macam melawak tapi mungkin kawan kita sebelah sana tu, baca dengan tone lain dan terjemah ke tang lain.. kawan kita tu ingat kita perli dan ejek dia. siapa tahu kan? hati manusia. kadang2 ada yang boleh terima lawak, ada yang boleh anggap itu sebagai sindiran tajam bak pedang! ;) owh ye. xkira la FB or SMS.

2nd situation: people have hurt us.

Okay. this one pun sama. tanpa sedar dan sedar!

tanpa sedar: macam kes kat atas. kawan kita tu komen kat FB tanpa rasa serba salah padahal kita tengah sakit hati dengan kawan kita tu..

sedar: ini luar FB. dalam kehidupan seharian. kawan kita tu telah menyakiti hati kita dengan menyakitkan sesakit-sakitnya. mungkin sengaja atau tak sengaja (owh. yang ni masuk dalam tanpa sedar). okay. kembali kepada sedar! dengan sedar, dia sengaja dan tak mahu meminta maaf langsung! tinggi sangat egonya ni. ingat la. ada satu hadith ni

Tidak masuk syurga sesiapa yang di dalam hatinya ada sebesar zarah sekalipun sifat ego. [Riwayat Muslim]

Maka, rendah-rendahkan lah sifat ego mu itu, wahai kawan. Ingat, dalam dunia ni, kita hanya hamba-Nya, jangan nak dok berego-ego sangatlah. Allah kat atas tu Maha Mengetahui, Maha Kuasa, Pemilik Alam ni..

Okay. sekian itu sahaja. Ambil yang jernih, buang yang keruh! Maaf zahir & batin awal2 buat yang terasa! ;)

Vase ikan ni masa dapat dr Uncle Wan minggu lepas, bersih dan jernih je. Bila da seminggu ni, keruh jadinya. So, kena rajin tukar air!

Maknanya, hati kita macam kolam ikan tu! ;) 
faham kan?

No comments: